Viikko Lontoossa

Joulukuun lopussa sain viestin, jossa kysyttiin haluaisinko lähteä tammikuussa viikoksi Lontooseen. Päätöstä ei tarvinut kauaa pohtia, kun matkat oli jo hommattu. Olen käynyt Lontoossa aikaisemminkin muutamaan otteeseen, mutta sen kokoisesta kaupungista löytyy aina uutta nähtävää. Edelliset Lontoo visiitit ovat myös olleet lähinnä viikonlopun mittaisia, joten tällä kertaa oli mukava viettää kaupungissa hieman pidempi aika. Viikossa kerkeää näkemään paljon, mutta paljon jäi vielä ensi kertaankin.

Majoituimme Whitechapelin alueella, joka kuuluukin ehdottomasti yksiin lempialueisiini Lontoossa. Suositulle Brick Lanelle oli vain muutaman minuutin kävelymatka ja lähiympäristössä oli paljon mielenkiintoista nähtävää. Parina aamuna kävin Spitalfields Marketilla juomassa aamukahvin ja testaamassa erilaisia vegaanisia ruokia. Lontoossa oli suhteellisen helppoa löytää vegaanista syötävää ja ajattelinkin vinkata muutamia ravintoloita ihan erillisessä postauksessa.

Saavuimme Lontooseen maanantaina iltapäivällä ja maanantai kuluikin lähialueen ravintoloita ja pubeja ihmetellessä. Tiistaina suuntasimme ensin läheiseen kahvilaan aamupalalle ja sieltä Museum of  Londoniin. Museum of London oli itselleni uusi kokemus ja olikin mielenkiintoista oppia hieman enemmän Lontoon historiasta. Ainoa miinus museokäyntiin oli todella äänekkäät kouluryhmät, joita tuntui vilisevän joka puolella. Tästä meitä varoiteltiin myös etukäteen, mutta näköjään varsinkin arkipäivänä Museum of Londonissa käy lähinnä ala-asteryhmiä. Museon jälkeen kiertelimme Westminsterin ja Trafalgar Squaren ympäristössä, söimme pubissa illallista ja ihmettelimme Lontoon katuelämää.

Keskiviikkona aloitimme päivän pyörimällä Spitalfields Marketilla ja sen lähiympäristössä äitini kanssa. Tilasimme katukojusta kahvia ja aamupalaa, katselimme ihmisiä ja pyörähdimme muutamissa kaupoissa. Sen jälkeen vierailimme Whitechapel Art Galleryssa ja muutamissa vintage-liikkeissä, kunnes suuntasimme Boxparkiin lounaalle. Olin selvittänyt muutamia vegaanisia ruokapaikkoja etukäteen netistä ja kerännyt listaa missä paikoissa olisi kiva käydä. Boxparkissa sijaitsi Biff's Jack Shack niminen vegaaninen hampurilaispaikka, jonka hampurilaiset ja "juusto"ranskalaiset olivat ihania.

Torstain vietimme Tower of Londonia kierrellen ja perjantaina suuntasimme Borough Marketille. Borough Marketilla sai kulumaan helposti parikin tuntia erilaisia katuruokakojuja tutkaillen ja ihmisiä katsellen. Myöhemmin iltapäivällä suuntasimme vielä Sohon alueelle ja kävimme muun muassa katsomassa paikkaa, jossa David Bowien Ziggy Stardust albumin kansikuva on otettu.

Lauantaina suuntasimme Camdeniin ja aamiaiselle i h a n a a n The Fields Beneath kahvilaan. Kyseisen kahvilan vegaaniset täytetyt croisantit olivat niin hyviä, että olen haaveillut niistä vielä useana aamuna täällä Suomessakin. Iltapäivän vietimme Camden Marketin kojuja tutkien ja toki Camdenissa täytyi käydä testaamassa myös Englannin ensimmäinen kokonaan vegaaninen pizzeria Purezza.

Sunnuntaina ehdimme käydä vielä pyörimässä ja syömässä Brick Lanen katumarkkinoilla ennen kuin suuntasimme lentokentälle ja takaisin Suomeen. Lontoossa oli viikon aikana parhaimmillaan yli kymmenen astetta lämmintä ja tuntuikin ihanalta saada pieni breikki tähän Suomen talveen. Olen kuitenkin huomannut, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä mukavammalta tuntuu myös palata takaisin kotiin. Tein reissusta myös Youtubeen pienen fiilistelyvideon, joka löytyy täältä.

- Sanni

Translation:
I spend a week in London and it was great. I visited many nice vegan restaurants, walked a lot and enjoyed the atmosphere. Here is a short video of my week in London.